Första dagen i Lissabon

Godmorgon!

Har äntligen sovit en hel natt!! Gick o la oss hyfsat tidigt och jag somnade väl strax efter 23. Sov till 06.30! Kunde sovit längre men mina bomber till bröst började göra lite ont. Nu har de handmjölkade men jag tror inte jag kommer somna om, är för förväntansfull på vad den här dagen kommer innebära. 🙂

Igår hann vi med så galet mycket!

Flyget hade stark medvind så vi landade en halvtimme innan utsatt tid! 8.50 istället för 9.20 lokal tid. Fick väskorna ganska snabbt och sedan haffade vi en taxi. Har ett litet knep där när det gäller Lissabon (och säkert fler städer & flygplatser). Istället för att gå ut vid Arrivals där alla andra står och väntar för att få en taxi, så gick vi en trappa upp till Departures och tog en taxi som precis lämnat av några resenärer. Var noga med att det står Lisboa på bilen bara, annars kan det bli dyrt.

Fick en jättebra chaufför! En gammal man som knappt kunde engelska, men han körde snabbt men säkert och man kände att han kunde Lissabon utantill. Det är billigt som fan med taxi i Lissabon, vår resa från flygplatsen till hotellet kostade €8,40 men vi gav honom €15. Samma resa därhemma hade gått på över 300kr. Han blev jätteglad iaf. 🙂

Vårt rum på hotellet var såklart inte färdigt för incheckning så vi bytte om och lämnade våra väskor. Sen drog vi ut på stan i jakt efter mat. Hittade ett ställe mitt i smeten men ärligt talat så var det ingen höjdare. Men men. Vi var hungriga och åt upp det mesta ändå.

Sedan gick vi vidare och kollade bl a på järnhissen samt hittade ett gym som vi kommer besöka nån dag framöver. Om det är någon som har ett tips på ett bra gym så är det välkommet. Vi har bara kikat på Envy

Det började bli varmt så vi gick tillbaka till hotellet. Joel tog en öl och jag ett dopp i poolen. Här finns många hotell, men jag rekommenderar varmt att boka ett som har pool! Joel tog sig också ett dopp sen och vi somnade nästan på solstolarna. Jag har klarat mig rätt bra men Joel är lite bränd. 😉

Fick våra rum vid 14-tiden. Handmjölkade lite till och sedan la vi oss på sängen…och somnade! Sov till 16. Behövde visst ladda batterierna. 🙂

Tog varsin dusch sen begav vi oss ut på stan igen. Gick till Cais do Sodre där vi tog båten över till Cacilhas. Gick längs kusten till restaurangen Ponte Final där vi njöt av god mat! Joel fick testat grillad Dourada och jag tog nån annan helgrillad fisk som jag glömt namnet på.

Gick några meter till och tog sedan hissen upp till vad vi trodde skulle va statyn som är en mindre kopia av Jesus-statyn i Rio, men vi gick bet. Statyn låg mycket längre bort så vi åkte ner igen. Men det var en mäktig utsikt över Lissabon! 🙂 Vilken dag! Känns som att vi hunnit med hur mycket som helst! Och vi har 3 hela dagar kvar här. Nästan 4 då vi åker hem sent på torsdag.

Vädret ska hålla i sig och till o med bli varmare! Vilken tur vi har. 🙂

Nu ska jag väcka min make så vi kan gå och kolla in frukostbuffén. 🙂