Danmark istället för Dubai

Jahopp. Influensan satte stopp för våra resplaner till Dubai. Hade säkert kunnat åka ändå men att sitta på ett flygplan och smitta andra samt hosta lungorna ur mig känns inte så populärt. 😉

Vi tog det lugnt här hemma på vår semestervecka. Sambon tog ut sin semester iaf och jag jobbade lite smått mån-ons.

På torsdagen så åkte vi istället till Danmark.

Vi började dagen rätt lugnt och stack inte hemifrån förrän vid 11-tiden. Tog färjan över via Helsingborg-Helsingör och körde sen ner till Kokkedal som ligger typ mellan Helsingör & Köpenhamn. Här hade vi bokat en natt på Kokkedal Slott, hittade nämligen ett bra erbjudande på Secret Escapes.

IMG_0216 IMG_0217

Slottet var fantastiskt fint och servicen var grym. Möttes redan i hallen mot receptionen av hotellets värdinna som började snacka danska. Vi hängde med så gott det gick. 🙂 Bokade bord på slottsrestaurangen och hörde oss för vad som fanns i närheten.
Vårt rum var ganska litet och låg i annexet istället för på själva slottet, men det hade jag nästan räknat med då vi valde ett standardrum istället för slottspaketet. Nån måtta får det va. 🙂 Efter att vi chillat på rummet en stund så begav vi oss ut på en promenad. Solen sken men det blåste ganska kallt. Jag har inte gått några längre sträckor på evigheter och efter den här helgen kan jag säga att det känns ordentligt i höfter & fötter.
Vi gick mot vattnet och sen längs kusten mot bebyggelsen. Dock var den längre bort än vi räknat med så vi vände tillbaka mot slottet och tog sedan bilen. Det visade sig vara en bra idé. Vi hittade en jättemysig hamn där det rådde febril aktivitet bland tusentals båtar som skulle sjösättas. Där fanns ett stråk med restauranger & caféer och vi slog oss ner på Café Valentin.IMG_0222 IMG_0224

Istället för en lätt fika blev det en hamburgare till sambon & en bruschetta till mig. Där och då ändrade vi också vår status på Facebook från I ett förhållande till Förlovade.
Redan i december fick jag en ring av min underbara man, dock en fejk i väntan på att vi skulle göra om gammalt guld till våra nya ringar. Tiden (och ekonomin) har dock inte räckt till så vi ändrade våra planer i samband med resan till Dubai. Har läst att guld är billigt där så vi tänkte köpt våra ringar där och då… men så blev ju inte den resan av, och vi är tillbaka på ruta ett. Gammalt guld ska göras om till nya ringar. Ska bara ta tag i det. 🙂
Men nu var det ändå hög tid att offentliggöra förlovningen.. även om inte ringen sitter där ännu. 🙂

Efter vår lilla fika/sena lunch så körde vi längs strandvägen och tittade på alla mäktiga villor som låg där. Nu snackar vi hus i 20-miljoner-kronors-klassen! Jäklar va lyxigt!

Åkte tillbaka till slottet lagom för att hinna byta om innan det var dags för middag. Mysig miljö, ganska hög ljudvolym, och fantastiskt god mat! Inga stora portioner men vilka smaksensationer! Jag beställde kyckling och fick mer eller mindre ett helt ben, med fot & allt! Men åh va gott! Och sambons kalv bara smälte i munnen. 🙂
Fick syn på deras festsal och tanken att ha vårt bröllop här målades upp i min hjärna. Så fantastiskt fint & perfekt! Men i fel land.. 😛

Dagen efter åkte vi vidare söderut till Köpenhamn. Kom fram till Tivoli Hotel innan lunch men våra rum var inte klara så vi ställde in väskorna och gick till Tivoli – nöjesparken.
Solen sken och det var en helt perfekt dag för att springa på nöjesfält. 🙂 Sambon fick ett åkband och jag stod snällt vid sidan och tittade avundsjukt på när han åkte den ena roliga attraktionen efter den andra. Men så är det när man är gravid. Nästa sommar, då jäklar! Fick åkt 2 attraktioner iaf som var godkända för gravida, så jag är nöjd ändå! 🙂 Vi fikade, spelade arkadspel, kollade in häftiga fiskar i deras akvarium, åt en lunch som inte var nån höjdare, satt i solen och kollade på folk. En perfekt dag! 🙂 Vid 15-tiden var vi nöjda och gick tillbaka till hotellet och fick vårt fina rum med utsikt över vattnet.

IMG_0240 IMG_0242 IMG_0250 IMG_0262 IMG_0265 IMG_0266 IMG_0268

Tog det lugnt och vilade en stund, sen tog vi på oss badkläder och gick ner till hotellets pool. Det var full aktivitet med massor av kids, men ändå skönt att bada & basta en stund.

Vi tänkte avslutat kvällen på Sticks & Sushi som låg högst upp på hotellet, men när vi kom dit så var där fullknökat med folk och minst en halvtimmes väntetid på ett bord. Vi var hungriga(!) så vi gick ner och högg en taxi och åkte till Nyhavn istället. Tog en stund där innan vi hittade en restaurang, men den vi hittade var en riktig hit! Restaurang Elf låg mitt i smeten men ändå avsides. Fick ett bord vid fönstret och beställde mat. Det tog lång tid innan maten kom men åh va gott! Lamm till mig och oxfilé till älsklingen. Yummie!!

Sista dagen så checkade vi ut men lät bagaget stå kvar på hotellet. Tog en taxi till Ströget och gick in på Guinness World Record Musem. Ganska meningslöst iofs och bortkastade pengar, men men. Sen gick vi runt och strosade tills vi hittade en mysig uteservering och åt lite lunch. Gick tillbaka till hotellet (fötterna skrek vid det här laget och jag försökte få J att bära mig.. vilket inte lyckades) och började vår färd hemåt..

Allt som allt en lyckad trip till Danmark som bjöd på fint väder, god mat och många härliga nya minnen. 🙂