Back home! Men vill tillbaka till USA

Verkligen FÖRLÅT för att jag varit urusel på att uppdatera.

Har varit iväg på semester. USA & Karibien. Har skrivit en massa på min iPad som jag tänkte slänga upp här.. om jag bara hade lyckats synka iPaden med datorn. Uppdaterar the full story nån annan gång. Tills dess kommer här en ”kortfattad” historia om världens bästa resa! 🙂

Den 6/12 rullade jag, Pia och mamma ner mot Köpenhamn. Morsan var snäll och ställde upp som chaufför när stormen Sven härjade för fullt och såg till att försöka ställa till det så mycket som möjligt för oss. Natten till avresedagen var det såpass illa att alla tåg slutade rulla, öresundsbron stängdes helt och färjorna mellan Helsingborg-Helsingör slutade köra. Katastrof!! Som tur var så öppnades bron och färjorna började köra igen under fredagen men tågen stod stilla.. iaf längs västkusten. Så mamma körde oss söderut. Trots att bron var öppen för tågtrafik så rullade inga tåg, så det blev till att köra över sundet.
Öresundsbron

På plats i Köpenhamn och på Kastrup så kändes det lugnare. Flyget var till en början i tid men blev en timme försenat ändå. Glada var vi iaf! Vi var äntligen på väg!

Väl framme i Ft. Lauderdale gick vi bara en kort promenad på kvällen innan vi däckade av utmattning på det mysiga Aqua Hotel.
Aqua HotelAqua Hotel Room

Dagen efter gick vi en promenad längs stranden sedan bort till Gallerian. Ft. LauderdaleShopping stod på schemat och det blev en hel del från min favoritbutik Victorias Secret! Victorias SecretBlev även ett par nya löpardojor och några solglasögon rikare. 🙂 Sen tog vi taxi till båten.. eller fartyget rättare sagt!

De närmast 7 nätterna skulle spenderas ombord Oasis of the Seas, världens största kryssningsfartyg (bortsett från systerfartyget Allure of the Seas som är i princip lika stort.. skiljer nån millimeter). Jag har åkt med denna båten en gång tidigare, men en annan rutt. Denna gången gick resan via Haiti, Jamaica & Mexiko.

Redan första dagen, innan båten ens lämnat hamn, så bänkade vi oss på soldäck och beställde resans första drink (det blev ett gäng färgglada drinkar under resans gång). Utforskade gymmet, hytten och så mycket vi hann (vilket inte var mycket) av båten innan det var dags för middagen kl 20.30.IMG_0640 Rising Tide Bar

Var lite nervösa över vilka vi kunde tänkas hamna jämte men nervositeten släppte ganska fort. Vi kunde inte fått bättre bordssällskap! Alla vid bordet var svenskar, ganska olika bakgrund, men vi kom så fantastiskt bra överens! Tack gänget för att ni förgyllde min resa!! 🙂

Dag 2 var vi ute till havs. Sol, bad, träning, SPA, god mat.. levde livet! 🙂
Körde ett spinningpass ombord. Alla cyklarna loggade hur hårt man trampade på och på skärmen visades vem som ”vann”. Självklart var det bara ett race mot sig själv.. men Pia, tätt följd av mig, var ändå vassast. 😉Hytter Oasis

Dag 3 – Haiti
Underbart väder. Sol. Bad. Jobbiga försäljare.
Mera träning. God mat. Nån drink.. 😉
Labade Oasis of the Seas Labade Haiti Labade Haiti Strand

Dag 4 – Jamaica

Vi tog en taxi ihop med 2 från vårt bordssällskap och begav oss till en strand i Montego Bay. Dessvärre var vädrets makter inte på vår sida denna dag och regnet saboterade våra solplaner. Hade dock världens underbaraste taxichaufför, Chester (tror jag han hette), som guidade oss runt delar av Jamaica. Vi åt en bit mat på en enkel restaurang på stranden, jag valde ”Jerk Chicken”, en krydda som är speciell för Karibien & Jamaica. Gottigt! Passade på att shoppa lite innan vi klev på båten igen. Bra mycke bättre shopping på Jamaica än Haiti. 🙂
Trubadurer på Jamaica

Dag 5 – Till havs! Ännu mera sol, bad, träning, god mat.. etc. 🙂
Boardwalk of Oasis  Basket ombordGymmet ombordKryssningsgänget

Dag 6 – Cozumel, Mexiko.
Vädret var lite ostabilt så vi avvaktade med att boka några utflykter. Regnet hängde i luften men tyckte ändå det bådade gott på morgonen så jag bokade in en simtur med delfiner i Chankanaab National park. Fick leka och simma med delfinen Leia. Heeeelt fantastiskt!! Tyvärr har jag inga bilder på sötnosen då dessa kostade 700 spänn!! Har bilden i mitt minne istället. Vädret bättrade sig och vi njöt av strand och hav innan vi begav oss tillbaka mot båten.
Husdjur Cozumel Mexiko Delfiner Cozumel

Dag 7 – Till havs. Vädret var väl okej, men oj va det blåste!! När ett så stort fartyg som Oasis gungar.. DÅ BLÅSER DET!! Avslutningsfest ombord.
Fest Oasis

Tidigt på lördag morgon var vi i land igen. Kändes sorgligt att gå av detta magnifika fartyg. Nu har jag gjort båda dess rutter.. men risken finns att jag kliver ombord igen. 🙂 Älskar det!
Vi tog en taxi till Miami Beach och vårt hotell Essex House. När vi kom dit så var vårt rum dock ej redo, är inte förvånad med tanke på att klockan var kanske runt 10 på morgonen. Man brukar få checka in tidigast vid 15. Istället erbjöds vi dock ett rum på systerhotellet – The Clevelander. Jag kände igen det där namnet. Partyställe nr 1! Vi skulle få 2 sängar istället för 1.. vilket ju var bra (och sedan visade sig vara helt onödigt då ingen av oss i princip sov på hotellet.. men den historien får förbli oskriven).

Ägnade lördagen åt mera shopping och ännu mera god mat. Hittade en liten restaurang och vi var vrålhungriga! Jag beställde nåt i stil med ”skaldjursrisotto”. Tänkte att det kunde väl inte va så dyrt? När jag fick ut min tallrik och såg en stor hummer ligga tvärs över så misstänkte jag att det här nog inte var ett så ekonomiskt val ändå. Jag hade rätt. Men jäääävlar va gott det var! Hela veckan har vi ätit fantastiskt god mat ombord på båten, men det är toppade nog resan ytterligare. 🙂
Skaldjursrisotto

På kvällen gjorde vi oss iordning. Rätt trötta o slitna. Skulle vi orka festa till det? Äsch.. en liten drink kunde vi ju börja med. På ”Kitchen”, ett av alla ställen längs Ocean Drive, beställde vi 1(!) drink och delade på. Sen att den var GIGANTISK och att vi båda blev lite smått berusade är en annan sak. När vi sen fick reda på att det var ”2-for-1-night” så var det kört! En sådan gigantisk drink till sen var vi på gång.. ordentligt! Det visade sig vara en fördel att bo på strandens hetaste partyhotell. Var bara att gå före alla köer bara man visade sin rumsnyckel. Hihi! 🙂 Dansade som galningar och vaknade med blåsor på fötterna och blåmärken lite överallt. Och ett huvud som fortfarande snurrade. Hej jävlar vilken kväll! Tack alla inblandade!! Hihi!
Stora drinkar Miami Beach

Söndagen ägnades åt stranden. Vila. Shopping. Mat. Och lite span på bilar. Damn, jag vill flytta till Miami!!